Friday, 5 May 2023

PERANAN PEMIMPIN PERTENGAHAN DI SEKOLAH

 



Peranan pemimpin pertengahan di sekolah adalah penting untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Pemimpin pertengahan seperti ketua panitia, ketua bidang dan setiausaha-setiausaha jawatan kuasa di sekolah mempunyai tanggungjawab untuk menyelaras, membimbing dan menyokong guru-guru dalam bidang masing-masing. Mereka juga perlu menjalinkan hubungan baik dengan pentadbiran sekolah, ibu bapa dan komuniti. Pemimpin pertengahan perlu mempunyai kompetensi seperti kemahiran komunikasi, kepimpinan instruksional, pengurusan konflik, penyelesaian masalah dan kerjasama. 


Petikan pandangan sarjana yang menyokong peranan pemimpin pertengahan adalah seperti berikut:


- "Pemimpin pertengahan memainkan peranan kritikal dalam membina budaya sekolah yang kondusif untuk pembelajaran dan pengajaran yang berkesan" (Harris & Spillane, 2008).

- "Pemimpin pertengahan adalah ejen perubahan yang boleh menggalakkan inovasi dan penambahbaikan dalam amalan pengajaran guru-guru" (Muijs & Harris, 2003).

- "Pemimpin pertengahan adalah penghubung antara pentadbiran sekolah dan guru-guru yang boleh mempengaruhi iklim sekolah, komitmen guru dan prestasi pelajar" (Leithwood & Jantzi, 2000).


Teori-teori yang berkaitan dengan peranan pemimpin pertengahan adalah seperti berikut:


- Teori kepimpinan distributif yang menekankan bahawa kepimpinan adalah aktiviti kolektif yang melibatkan pelbagai individu dengan pelbagai peranan dan tanggungjawab (Spillane et al., 2004).

- Teori kepimpinan transformasional yang menekankan bahawa pemimpin perlu memberi visi, inspirasi, motivasi dan sokongan kepada pengikut untuk mencapai matlamat bersama (Bass & Riggio, 2006).

- Teori kepimpinan situasional yang menekankan bahawa pemimpin perlu menyesuaikan gaya kepimpinan mereka mengikut keperluan dan keadaan pengikut (Hersey & Blanchard, 1988).


Model yang boleh digunakan untuk mengukur atau meningkatkan kompetensi pemimpin pertengahan adalah seperti berikut:


- Model kompetensi kepimpinan sekolahyang mengenalpasti enam domain kompetensi iaitu pengetahuan profesional, kemahiran interpersonal, kemahiran organisasi, kemahiran strategik, kemahiran reflektif dan nilai-nilai profesional (Ministry of Education Malaysia, 2019).

- Model kepimpinan instruksional (IPL) yang mengenalpasti empat domain kompetensi iaitu pengetahuan kurikulum, penilaian dan pedagogi, kemahiran pembangunan profesional, kemahiran kolaborasi dan kemahiran penyeliaan (Hallinger & Murphy, 1985).

- Model kepimpinan emosi (EL) yang mengenalpasti lima domain kompetensi iaitu kesedaran diri, pengurusan diri, kesedaran sosial, pengurusan hubungan dan kemahiran emosi (Goleman et al., 2002).

No comments:

Teori Komunikasi

  Teori komunikasi merujuk pada kerangka konseptual yang digunakan untuk memahami bagaimana pesan disampaikan, diterima, dan dipahami dalam ...